2013 - Baronessen fra benzintanken
Baronessen fra Benzintanken er en ny dansk musical, der er baseret på den kendte og folkekære film af samme navn fra 1960, hvor Ghita Nørby, Ove Sprogø og ikke mindst Dirch Passer folder sig ud.

Handlingen:

Baron von Rosensteen begraves. Da Rosensteen er uden arvinger, står det gamle Rosensteen Slot til at skulle arves af familien Rabenfeldt.
Dog har Højesteretssagfører Berg blandt den afdøde barons papirer fundet et dokument, der viser at baronen havde et barn uden for ægteskabet med en ikke-adelig kvinde. Enkebaronessen og Højesteretssagføreren beslutter sig for at finde barnet, og dermed en arving til slottet. Barnet viser sig at være pigen Anne Tofte, som arbejder hos sin onkel Lars Tofte og hans kollega Hans Høy, på en benzintank. De overtaler Anne til at bo hos baronessen et stykke tid, hvilket hun ikke er meget for. Enken prøver at lære Anne at være en fin dame, frem for den drengede værkstedsmekaniker som hun er opdraget til. Selvfølgelig går der kuk i arven. Den fæle Clarissa Rabenfeldt vil ikke vinke farvel til en titel til sønnen Henning og brænder brevet. Men så træder slottes grå dame i aktion. Hun præsenterer sig som Henriette von Rosensteen, 1740-1782, og så tager handlingen for alvor fat.

Som man kan læse ovenfor, så er musicalens handling meget tro mod den populære danske film. ”Baronessen fra Benzintanken” har det hele - et skønt persongalleri, en sjov og levende dialog, sprudlende musik og store dansenumre; kort sagt alt det en festlig og fornøjelig musical skal indeholde.

Nedenstående roller medvirker i ”Baronessen fra Benzintanken”
Anne:
En rigtig drengepige, der er vokset op hos sin morbror og arbejdet på dennes benzinstation. Hun elsker biler og ved i øvrigt alt om hvordan de virker og ikke virker. Har et ”råt” sprog og siger tingene som de er - er udadvendt og ligetil. Musicalens absolutte hovedrolle med mange replikker og meget sang.

Lars:
Annes morbror og ejer af en benzinstation. Er en jævn mand, der passer sit arbejde og i øvrigt har opdraget Anne så godt han kunne efter sin søsters død. Han er singlemand, arbejdsom og holder sit ord. En stor rolle med mange replikker og masser af sang.

Hans:
Hans arbejder som mekaniker på Lars´ benzinstation - og det har han gjort længe. Hans jargon er typisk for en jævn mand, der er håndværker - men inde bag den ”hårde” mand gemmer der sig en blød mand, der i virkeligheden er meget forelsket i Anne. En stor rolle med mange replikker og masser af sang.

Enkebaronessen:
Hun er en stivstikker, der gennem hele livet har behandlet sine omgivelser som det tyende hun mener de er (alle sammen). Hun kommer på en stor opgave, da hun skal ”rette” sit nye barnebarn til og lære hende om dannelse og hvordan man i øvrigt begår sig blandt adelen. En stor rolle med sang.

Clarissa:
Musicalens ”onde” kvinde, der vil gøre hvad som helst for at fravriste Anne sin arveret. Hun er desuden mor til Henning, der forelsker sig i Anne undervejs - et ægteskab som Clarissa bifalder, idet det vil gøre, at slottet alligevel kommer i hendes families eje. En halvstor rolle med sang.

Henning:
Søn af Clarissa, men med betydelig mere moral end sin mor. Er i bund og grund en venlig fyr, der bare vil have det bedste ud af livet. Han opfører sig anstændigt og behandler sine omgivelser med respekt. En halvstor rolle.

Frederiksen:
Butler / hushovmester for Enkebaronessen. En meget korrekt mand, der styrer tjenestefolkene med hård hånd. Alle har respekt for hans virke, og han er konstant omdrejningspunktet mellem Anne og Enkebaronessen. En stor rolle med sang.

Den grå dame / Spøgelset:
Spøgelset der dukker op i tide og utide på og omkring slottet. En skøn kvinde med mord på samvittigheden og adskillige gode historier i ærmet. Bliver nærmest Annes skytsengel undervejs. En halvstor rolle med sang.

Medvirkende:
Anne, Naronesse
Lars, Annes onkel
Hans, Mekaniker
Alvilda, Enkebararonessen
Clarissa, ærkerival
Henning, Clarissa's søn
Berg, Advokat
Frederiksen, Butler
Frk. Von Plöm, Lærerinde
Den grå dame
Gerda, Stuepige
Ofdfrue
Ada, Kokkepige
Chauffør, bud
Kor og gæster
Kor og gæster
Kor og gæster
Kor og gæster
Kor og gæster


Piano
Contrabas
Sufflør
Lyd
Lys
Scenefremstiller

Instruktørassistent / kostumer m.m.

Instruktion / Iscenesættelse / Scenegrafi

Eva Elkjær Larsen
Lasse Billing
Jannich Kim Hansen
Inge Ebsen
Ingrid Lund
Andy Mortensen
Andreas Jacobsen
Axel Kristensen
Inge Marie Quvang Christiansen
Sissel Marje Quvang Christiansen
Anne Hjort Nygaard Petersen
Maria Wind Hansen
Rosalind Simon
Karsten Fredsted
Claus Nygaard
Gitte Nygaard
Carsten Fredsted
Erik Bruun
Lisa Kjerns

Jørgen Vedel Jacevicz
Henrik Sørensen
Maria Jacobsen
Leif Schmidt
Carsten Olsen
Jørgen Skjold, Jonna Skjold
Oluf Christensen, m. fl.
Kiss Billing

Leif Billing


Pressen skrev:
JyskeVeskysten d. 8. aug.

Når man kun er 17 år gammel, kan det være svært at spille et 200 år gammelt spøgelse. Men det er netop, hvad Sissel Quvang fra Haderslev gør i Gram Friluftsspil 2013: »Baronessen på Benzintanken«.

- Det er helt vildt sjov, forklarer hun.

Rollen som spøgelse er bestemt ikke noget, som Sissel selv har valgt:

- Der var to roller, som jeg ikke ville have, nemlig det som spøgelse og det som enkebaronesse. Men jeg sagde ja, da Leif Billing (instruktør, Red.) spurgte, om jeg ville være spøgelse.

Spøgelset blev i sin tid udødeliggjort af den danske skuespillerinde Karin Nellemose, der i den populære filmudgave fra 1960 med Ghita Nørby, Ove Sprogøe og Dirch Passer spillede Den Grå Dame - eller den for længst afdøde baronesse Henriette von Rosensteen, der går igen på Rosensteen Slot.

Arven efter Karin Nellemose var for stor, syntes Sissel Quvang, der dog endte med alligevel at sige ja til rollen som spøgelse - og fik det sjovt.

- Jeg er gået til opgaven med respekt, og så synes jeg, det er det fedeste ikke at skulle spille en rolle som ung forelsket pige. Desuden så morer jeg mig med at skulle give folk, der er meget ældre end mig gode råd i forestillingen, forklarer hun.

Tirsdag var der premiere på »Baronessen på Benzintanken« i Gram, og hver dag til og med lørdag spøger Sissel Quvang derfor på de skrå brædder.

At spille amatørteater er blevet en livsstil for Sissel. Siden 2010 har hun stået på rollelisten, når der har været friluftsspil i Gram. Den første forestilling, hun var med i var som 13-årig. Da spillede hun Liesl i »Sound of Music«. Siden er hun år efter år vendt tilbage til Gram for at være med i spillet - både om sommeren og til jul.

Sissel Quvang har været to år på efterskole i Agerskov, hvor hun har haft fokus på gymnastik og sang. Efter ferien begynder hun på HF i Haderslev og samtidig har hun fået kontrakt med Haderslev Domsogns pigekor.

Hvad fremtiden kommer til at byde på, har Sissel Quvang endnu ikke helt styr på i detaljer endnu.

- Men jeg kunne godt forestille mig at blive dramalærer, siger hun.